Wetenschappers in beeld

Hoe betrek je een groot publiek bij wetenschappelijk onderzoek? Door het menselijk en toegankelijk te maken. Het is niet nodig onderzoek enorm te versimpelen. Wat wèl werkt, is de brug slaan naar de belevingswereld van je publiek. Hierbij maken we optimaal gebruik van de kracht van het beeld. Dit maakt veel tekst overbodig.

Voor het Instituut voor Management Research van de Radboud Universiteit maakten we korte video's over onderzoek. Het doel was om een breed publiek op de hoogte te brengen van de projecten. Het instituut werd mede hierdoor zeer positief beoordeeld op hun valorisatie-activiteiten.
In het filmpje hieronder laten hoogleraren Joris Knoben en Patrick Vermeulen zien hoe Afrikaans en Aziatisch ondernemerschap gestimuleerd kunnen worden.
videoIMR01

Hoogleraar Martha Meerman van de Hogeschool van Amsterdam vertelt over haar onderzoeksprogramma 'Leren en professionaliseren in de stedelijke omgeving'.
MarthaMeerman

Onze films worden gebruikt voor:
• Toegankelijk maken van onderzoeksresultaten
• Presentatie van nieuwe methodieken
• Congrespresentaties
• Onderwijs

Flip the classroom

Docent en onderzoekster Karin Rebel maakte samen met ons een serie korte video's over wiskunde in het Nederlands en Engels. De filmpjes horen bij het vak Wiskunde en Systeemanalyse voor eerstejaars studenten Milieu- en Natuurwetenschappen van de Universiteit Utrecht.
Studenten bekijken de video's voorafgaand aan de werkcolleges. Docent Rebel houdt daardoor tijd over om de echt ingewikkelde zaken uit te leggen. Gemiddeld behaalden de ruim 180 studenten hogere cijfers dan in de jaren ervoor.
In het filmpje hieronder legt Rebel bijvoorbeeld uit hoe de 'kettingregel' werkt bij differentiëren. 
KarinWiskunde


New layer...
New layer...
New layer...

Video abstract for the British Medical Journal

Epidemiologist Hester Lingsma (Erasmus MC) and resident anesthesiology Maurice Pouw (UMC Utrecht) published a paper in the British Medical Journal (BMJ) about a new way to compare the quality of hospital care. They conclude that post-discharge mortality should be included in the overall mortality rates of hospitals to make a better comparison. Hakuna Matata, science & media produced a video abstract about this publication.

Editors of BMJ were inspired by the video-abstracts of the New Journal of Physics and started a trial. BMJ's editors wrote: 'The aim is to enable authors to go beyond the constraints of written article to personally stress the importance of their work to the journal's global audience. ... Video abstracts will enhance a user's understanding and appreciation of an article through the accessible presentation of the main results...

Hakuna Matata, science & media supports these ideas and is proud to be part of the BMJ trial.
<br

Case: Hoe interesseer je jongeren voor nanotechnologie?

Social media: Jongeren zijn zeer actief op social media, in hun vrije tijd. Van de doelgroep 15 tot 20 jaar zat 80% op Hyves.hyveslogo2

Widget: Een advertentie op Hyves attendeerde de jongeren op het spel ‘Nanobots’. Via het spel kwamen ze bij de Nano Videohunt.nanobots_copy

De Nano Videohunt: 10 video’s over interessante toepassing van nano-technologie voor jongeren, zijn door ons gerealiseerd, van concept tot eindproduct.

De video’s werden ‘verstopt’ op YouTube. Nieuw geüploade video’s werden aangekondigd op de Hyves site, met tips en aanwijzingen.

De jongeren zochten fanatiek, stelden vragen, mailden, overlegden en deden suggesties op de Hyves site. Deelnemers zagen veel video’s over nanotechnologie, tijdens hun jacht.

Prijswinnaars wrden direct bekend gemaakt. Dit was een extra motivatie voor andere deelnemers.

Resultaat: 28.000 jongeren bereikt!


Alle jongeren hebben, op eigen initiatief aan de wedstrijd meegedaan of onze Hyves, of website bezocht.
Opvallend veel VMBO-leerlingen en meiden deden mee aan de activiteiten.
Veel vrienden van deelnemers zijn via Hyves ook geïnformeerd over de videohunt en nanotechnologie.