Impact voor wetenschappers

Alle onderzoekers willen met hun werk het verschil maken: voor de wetenschap of voor de maatschappij. En steeds vaker voor beide. Maar het is lastig om er voldoende ruimte in je hoofd en agenda voor te maken en om te weten op welk project je je het beste kunt richten. 
Hakuna Matata science & media ondersteunt wetenschappers die meer maatschappelijke impact wil hebben en zich afvragen hoe ze dat kunnen aanpakken. Via deze opleiding helpen wij wetenschappers om hun abstracte ideeën om te zetten in concrete plannen, die samenkomen in een impact-strategie. Hierin maak je keuzes, beschrijf je jouw kwaliteiten en plan je structurele aandacht voor jouw focus-project(en).

pexels mikhail nilov 6620420 kopie

Leerdoelen
Via deze opleiding:
  • Maak je keuzes en richt je je aandacht op jouw focus-project.
  • Ontdek je waar jouw impact-kracht ligt en welke rol bij jou past.
  • Overwin je weerstand bij potentiële samenwerkingspartners en leer je beter samenwerken.
  • Overtuig je je teamleden en externen met een inspirerend verhaal.
  • Breng je jouw project onder de aandacht van een breed publiek.
  • Schrijf je een impact-strategie waar je nog jaren plezier van hebt.

Inhoud van de opleiding

Tijdens de opleiding werk je aan jouw impact-strategie. Aan het einde van elke Masterclass krijg je een paar opdrachten mee, waardoor er stapsgewijs een plan ontstaat. Tijdens de intervisiesessies werk je dat verder uit en spar je met collega’s en een coach. De individuele sessies zijn bedoeld voor individuele vragen en het bespreken van persoonlijke uitdagingen. 

Drie Masterclasses

  1. In de eerste masterclass denk je na over jouw mogelijkheden voor impact. Je reflecteert op jouw waarden en vaardigheden en op wel rol jij het beste kan spelen in een impact-project. Je kiest welk project het beste bij jou past. Je werkt toe naar een korte pitch die duidelijk maakt waarvoor je staat en wat je wil bereiken.
  2. Tijdens de tweede masterclass staat de samenwerking centraal. Hoe overtuig je teamleden en potentiële samenwerkingspartners om mee te doen aan jouw project? Je leert onderhandelen en omgaan met weerstand door veel te oefenen.
  3. Tijdens de laatste masterclass werk je aan verschillende manieren om je project onder de aandacht van de media en een breed publiek te brengen. Je maakt een korte video en oefent met het beantwoorden van lastige vragen van journalisten. Als afsluiting presenteer je jouw conceptimpact-strategie aan collega’s
Tijdens de opleiding ligt het accent op actieve werkvormen waarin deelnemers ervaren wat de sterke kanten zijn en waar ruimte is voor verbetering.

Voor wie?

Deze opleiding is gericht op gepromoveerde wetenschappers die verder willen in de wetenschap en belangstelling hebben voor de toepasbaarheid van hun onderzoek.



Praktisch

De opleiding bestaat uit:

  • Een uitgebreid intakegesprek (via Zoom);
  • Drie Masterclasses van een dag;
  • Een of twee individuele coachgesprekken per deelnemer;
  • Twee werk- en intervisie-bijenkomsten in een kleinere groep.
8 tot 12 deelnemers